Kакво е фото сток и има ли почва у нас?

СТОКОВА ФОТОГРАФИЯ

 

 

Светът бързо се променя, и трябва да използваме новите възможности, които ни предлага той.
В последните години настъпи голям бум на цифровата фотография и се появиха голямо количество напреднали фотолюбители, който правят отлични снимки, а не им намират никакво приложение. Цялото им творчество в най-добрия случай стои по дисковете на техните компютри или се качва на различни фото сайтове.
За такива хора е следната статия.

 

И така какво е това фотосток фотография? 

 

Фотобанки (или фотостоки, по нататък ще ги наричаме просто стоки или банки), представляват голям набор от векторни рисунки и фотографии, поместени в интернет и продаващи се там. Ще говорим за микро продажби на фотостоки – банки където една снимка струва няколко долара, а фотографа получава за всяка нейна продажба, в общия случай, няколко десетки цента, но при това положение има право да я продава много пъти.
Стойността на снимката зависи от вида на лиценза, за който плаща купувача. Изображението се продава по три различни вида на лицензиране:

Royalty Free – основен вид лиценз за масово продаващи се изображения по интернет. Това е лиценз при който всички права след продажбата остават на автора, а купувача получава само правото на ползване на изображението. Всичко, което ще бъде написано за работата на фотобанките по нататък, ще бъде именно за банки, продаващи изображения по този лиценз. Защо за тях – защото именно този лиценз дава на фотографите и илюстраторите възможност легално да продават едно и също изображение многократно всеки ден.
Как работи това? Купувача плаща минимална сума, обикновено от долар до десет, а за тези пари има право да използва изображението, колкото, където и както му е угодно, в рамките на определен тираж и определени условия.
В последно време практически на всички стоки се появи така наречената Extended Royalty Free лицензия, по която купувача има право да използва изображението на места, където те се явяват комерсиални (календари, списания, книги) и да печати по-големи тиражи. Покупка на изображение по такава лицензия обикновено струва на купувача сума от 20 до 50 долара. По тази лицензия изображението може да се продава много пъти, но всички авторски права остават на фотографа, и всеки купувач трябва да знае, че едновременно с него може да се окаже, че още някой съвършено легално използва същото изображение. За тези купувачи, които искат ада се застраховат съществува Right Managed лицензия.
Right Managed също може да се продава много пъти. Но такива изображения в общия случай могат да се продават само в една фотобанка. Ако не става въпрос за банки, които изискват ексклузивни права, то може да се продават и на различни банки, но фотографа е длъжен да информира всички тях за всяка покупка на изображение. Така че никои друг да не я продава втори път. Такава снимка обикновено струва 200 – 300 долара.
Exclusive Buyout – ексклузивна изкупуване на всички права на изображението. След покупка на такава снимка тя престава да се продава и фотографа губи всички права върху нея. Такава снимка струва обикновено 3000 – 3500 долара. Тези, които смятат да продава снимки по този вид лицензия трябва да знаят, че ексклузивността се разпространява и върху всички снимки от тази серия. Т.е. ако вие сте заснели нещо 40 пъти от различни ъгли, то и останалите снимки няма да може да се продават.
Принципно аз въобще не вярвам в бъдещето на ексклузивните продажби. До сега не съм чувал някой да е продал снимка в пълен ексклузив на някой от тези сайтове. Този вид продажби не работи и надали ще заработи на тези сайтове.
Така че ще говорим за банки, които дават възможност да се продава по Royalty Free лицензия.
Приключихме със скучната част на лицензиите. Съветвам всички, които ще работят с фотобанките като купувачи или продавачи, да прочетат информацията за лицензиите внимателно във самите сайтове.

 

На кого и за какво е нужно всичко това?

 

На собствениците и организаторите на фотобанките. Комисионните изплащани на фотографите и илюстраторите е от 20 до 60 %. Всичко останало е за разходи за поддръжка и чиста печалба. Оборотите в тази индустрия са много големи, и собствениците на водещите фотобанки са много богати хора.Дизайнерите. Всеки ден във света се издават хиляди списания, брошури, рекламни буклети. Всеки ден се появяват десетки хиляди нови уеб сайтове. За тяхното създаване на дизайнерите са им нужни фотографии, картинки, рисунки. Къде да намерят всичко това, и главно къде да го намерят в големи количества? Правилно - на сайтовете за стокова фотография. С какво са добри стоковите сайтове – сумарното количество на изображенията там достига милиони, и всеки ден се появяват хиляди нови изображения. На всякаква тематика. В общия случай за дизайнерите тези сайтове са манна небесна. Преди това работейки с фото агенти, за подобни снимки им се е налагало да плащат много повече.Фотографите и илюстраторите.
Ако вие качвате своите снимки на различни фото сайтове, където хората показват своите работи безплатно, пишат критики и слагат рейтинги – има голям шанс фотобанките да са именно мястото където вие би следвало да слагате вашите снимки( вместо на фото сайтовете). Разликата е само в това, че когато сутрин вие седнете пред компютъра ще видите няколко коментара на вашата красива снимка или няколко долара на вашата сметка, които тази снимка ви е донесла. Дали ще видите снимката си най-добре оценена за седмицата или най-продавана за седмицата. През първото аз също съм минал и мога да кажа, че второто е много по интересно, полезно и приятно. Фотосайтовете също са добри. Там се създават отлични приятелства, създават се навици, но ако вие имате успех там и все още не работите с фотобанките – то вие изпускате много, и правите безплатно това за което другите хора получават пари. Ако вашите снимки се харесват на някого, то обезателно за тях ще има и купувачи. Фотобанките имат три вълшебни особености:

1.     Количеството пари, които може да Ви донесе една снимка е неограничено. Виждал съм снимки в портфолиото на хора, които са се продавали повече от 1000 пъти и продължават да се продават и сега, когато четете тази статия. Всяка продажба може да е стотинки, но като продадете количества от една снимка сумата става сериозна.

2.     Вашия пазар е целия свят. Днес някой в Индонезия издава списание, където използват моя снимка, утре във Франция друга фирма използва моя снимка за издаване на рекламна брошура.

3.     Фотобанките работят целодневно 7 дни в седмицата, 365 дни в годината. За тях няма празници или делници. Дали ти спиш, ловиш риба или си на кафе с приятели, твоите снимки се продават. Всяка отделна продажба не изисква някакви специални усилия от своя страна. Това е пасивен доход, както са хонорарите за книгите и музиката. Ти правиш един път нещо хубаво – и получаваш за това напълно осезаемо възнаграждение с години.

 

Какво и как да направите, за да заработвате пари от своите фотографии в интернет?

 

И така, Вие сте фотограф или илюстратор, който е решил да намери купувачи за своите работи. Отлично. Какво трябва да знаете, с какво трябва да започнете? Веднага Ви казвам, че не съм голям специалист по илюстрациите, така че повечето препоръки се отнасят за снимки. Но принципно с илюстрациите нещата стоят по същия начин.

 

Какви фотографии да изпращаме във фотобанките?

 

Всички фотографии трябва да са направени от Вас. Без изключение. Във всички фотобанки снимките преди да започнат да се продават се преглеждат от инспектори (този процес може да отнеме 1 час от момента на качването, а може и 2 седмици) и не се приемат всички снимки. Даже и да бъдат приети, не всички се продават. За да не губите излишно време да изпращате снимки, които никога няма да продадете, трябва да знаете какви снимки се търсят.

 

Какво си струва да изпращате?

 

По съдържание:
Всичко, което може да бъде използвано в списания, буклети, реклами и web дизайн. Хора, деца, интериори, храна, вода, някакви красиви креативни изображения. Няма смисъл да пращате снимки на съседа Ви или снимки от някое семейно тържество. Винаги преди да изпратите снимка за продажба мислете кой, за какво и в какви количества би я купил. Ако никой не би я купил, Вие губите време за обработка, въвеждане на ключови думи, качване, и като резултат Вашата снимки никъде няма да я приемат или ще стои безполезно в портфолиото Ви и никой няма да я купи. В такъв случай за какво ви е тя?

По качество:
Идеално или близко до идеалното. Никакви шумове, остър фокус, правилно кадриране, правилно експониране, размер – минимум 4 мегапиксела. Само цифрови снимки. Сканирани изображения от фото лента в повечето случаи не се харесват. Ако Вие имате хубав кадър, но с повече шум и артефакти, никакви шумоподтискащи програми няма да Ви спасят. Не си губете времето с тази снимка, по добре заснемете още нещо. Ако имате хубав кадър с лоша фокусировка – не си губете времето с него. Ако имате хубав кадър с неправилно експониране не си губете времето с него. Аз специално съм се занимавал с поправяне на технически лоши снимки. Не се занимавайте с това. Това е приказка за загубеното време. Отначало се радваш, че снимката ти е приета. После тя се продава няколко пъти и ти си мислиш: „Колко съм хитър. Знаех си, че това е шедьовър!” После разбираш, че си загубил с тази снимка няколко часа, а като резултат тя се е продала няколко пъти. В същото време други снимки на които си загубил не повече от 15 мин. за обработка са се продавали много по добре. Няма смисъл да се опитвате да излъжете никого, като продавате технически лоши снимки. Някой ще купи такава снимка, ще се разочарова и повече никога няма да купи нещо от Вас. 

В какъв формат:
За снимките стандартния формат, който се приема от фотобанките е JPG. Снимките, които Вие ще изпращате на фотобанките трябва да са съхранени в максимално качество и размер. Ако снимката е малко шумна или с не толкова добър фокус може малко да я намалите като размер, но не по-малко от 4 мегапиксела, за да се избавите отчасти от шума и подобрите резкостта. Но в общия случай е най-добре да се слага оригиналния размер. При снимане винаги настройвайте апарата на максимален размер и максимално качество. Ако апарата Ви може да снима в RAW, то винаги снимайте в RAW, а не в JPG – даже и най-малката компресия силно намалява качеството на изображението.

 

Какво още трябва да знаете:

 

За всички фотографии на хора, които искате да продавате, обезателно трябва да имате разрешение от тези хора. От всеки човек, на който лицето е в кадъра. Даже и ако сте се снимали сам себе си трябва да подпишете сам на себе си разрешение за такава продажба. Не трябва да разсъждавате глупаво ли е или не. Трябва просто да го направите. Такива са правилата. Разрешението е документ с кратко съдържание – „ Аз модела, потвърждавам че всички права над тази фотография са на фотографа и аз му разрешавам да я ретушира, поправя и изменя по всякакъв начин, а също така и да я продава и използва както му е угодно.” Този документ трябва да бъде сканиран или фотографиран и изпращан на фотобанките заедно със снимката изискваща неговото наличие.
Никога не продавайте фотографии на хора без тяхното разрешение, никога не се удовлетворявайте с устно разрешение и никога не давайте разрешение за друг човек. Това не е добре и води до неприятности.
Това разрешение се нарича Model Release или Model Agreement, и може да бъде свалено от всяка фотобанка. Разрешението за деца е малко по различен документ, нарича се Minor Release. Сваля се пак от фотобанките. По надолу, когато пиша за конкретните банки, ще разкажа от къде е най-добре да се вземе разрешение, което да устройва всичките фотобанки, защото всички имат различни изисквания.

Освен това в кадъра не трябва да има никакви логота, търговски марки, и патентовани дизайни. Ако с логотата всичко е ясно, то с търговските марки е мътна вода. Например фотография на Айфеловата кула през деня е разрешена, но през нощта не – през нощта има патентовано светлинно шоу. Болшинството съвременна архитектура е патентована, така че и с това трябва да се внимава.

Не трябва да се изпращат снимки на картини, рисунки,уникални татуировки, играчки, скулптури и фонтани във вида на скулптури. Това са обекти на авторското право. Ако Вие сте автор на тези произведения може да ги изпращате, но трябва да подпишете сам на себе си документ Property Release, аналогичен на Model Release, но отнасящ се за обекти. Документа може да се свали от всяка фотобанка.
Бъдете готови за фотографии на къщи и други недвижими имоти, особено от уникален вид също да Ви потърсят Property Release, подписан от собствениците им. Това е нормално.
Бъдете внимателни с фотографии, които могат да бъдат оценени, като насилствени или оскърбителни.

 

Как да направите така, че именно вашата снимка да се купува?

 

За качеството и сюжета вече говорихме. Сега още един важен детайл. Всички снимки във фотобанките са разположени по категории. При качването им Вие избирате в какви категории попада Вашата снимка. Постарайте се максимално точно и правилно да избирате категориите – от тях зависят Вашите продажби. И още повече Вашите продажби зависят от ключовите думи. Всяка снимка във фотобанките има съпровождащ набор от ключови думи на английски език, които максимално точно трябва да описват нейното съдържание. Например снимка на блондинка седяща в парка на пейка с книга, може да съдържа следните ключови думи „blonde, girl, beautiful, long, legs, book, park, outdoor, reading, learning, student, pretty” и така нататък.
Нормалното количество на ключовите думи е 50. По принцип може и повече и по-малко, но си поставете норма от 50. Това е максималното количество за водещите фотобанки. При търсене по ключови думи избираме нещо елементарно и просто, максимално характеризиращо снимката.
В последно време във фотобанките се наблюдава така наречения “keyword spamming”, затова в ключовите думи не пишете нищо излишно. За такъв вид спам може да излетите от фотобанките веднъж и завинаги.
Или друго – не използвайте никога думи от рода на “child, sex, teenager”. Много строго се следи за детска порнография по тези сайтове. Бъдете прекалено точни, когато копирате ключови думи от една снимка в друга. Ключовите думи от старата може да не подхождат на новата.
Правилно подбраното максимално количество ключови думи е залог, за това, че при търсене купувача ще види именно Вашата снимка, и тя няма да се загуби сред милионите други. Повтарям още веднъж – това е много важно.

 

Как се получават парите?

 

Ако Вие живеете в страна, където работи PayPal – всичко е супер. Фотобанките превеждат на Вашата PayPal сметка, а от там Вие на Вашата банкова сметка. България е в списъка на PayPal. Ако във Вашата страна работи услугата Moneybookers, а тя работи почти навсякъде (вкл. и България) също е лесно. Почти всички банки в последно време имат опция за превод на пари чрез moneybookers.  Ако нито един вариант от споменатите не Ви устройва, фотобанката може да Ви изпрати чек по пощата на упоменатия от Вас пощенски адрес. Осребряването на чека обаче е дълга работа, така че не Ви препоръчвам този вариант.

 

Колко може да заработите?

 

Всичко зависи от Вас. По мои наблюдения има 4 основни категории стокови фотографи:

Фотолюбител: среден размер на портфолиото – снимки 100-200 средно качество и съдържание, на месец добавят 10-20 снимки, доход от порядъка 50-300 долара на месец.

Напреднал фотолюбител: размер на портфолиото – 200-300 снимки над средно качество и 500-1000 средни. Ежемесечно добавя 50-100 нови снимки. Доход от продажбата на фотографии 500-1000 долара на месец.

Мощен стоковец:
500 с високо качество, 1000 снимки над средното. Количеството на снимките постоянно расте. Доход от 1000 до 3000 долара на месец.

Супербизон:
2000 – 5000 и повече снимки над средното, даже към високо качество, постоянно добавя снимки на различна тематика. Доход над 3000 долара на месец. За такива хора фотографията и фотобанките са основен източник на доход. Това е стоковия елит - такива в момента са няколко десетки в целия свят.

Повечето напреднали фотографи имат доход от 300-500 долара на месец с не много голямо портфолио със съдържание над средното. Има и такива, които изкарват по 20 $ на месец. Като правило това са хора с много слаби и малки портфолия. Сега когато знаем какво и как можем да предлагаме за продажба, остава да решим въпроса –
 

 

Къде да продаваме?

 

Ето списък на заслужаващите внимание фотобанки подредени по моите лични предпочитания и обща популярност сред фотографите. Всички те не изискват подписване на ексклузивен контракт именно с тях, така че болшинството фотографи работи с всички тях едновременно.

 

Shutterstock.com

Цел номер едно. Един от двата гиганта в тази индустрия. Американска банка продаваща снимки. Купувача за фиксирана цена може да сваля до 25 снимки на ден. Фотобанка с големи количества на продажбите и огромни обороти. Продава практически всичко и в големи количества. Ако искате да продавате своите снимки и да ги продавате много, то първото което трябва да сторите е да се регистрирате в shutterstock.

Фотографа получава 25 цента за всяка продадена снимка. Има и система за продажба по „разширена лицензия” – всяка такава продажба дава на фотографа 20 $. Освен това клиентите могат да си поръчат Backup CD с копие на това, което са купили през месеца. Ако Ваша снимка попадне на такова CD за нея получавате 5 цента допълнително.
Относително придирчиви са към фокусировката и шума. Понякога отхвърлят чисти снимки като шумни. Обичайно в този случай се ползва шумоподтискане на еднородните участъци на снимката и повторно се изпраща за проверка. Понякога се връщат нормално фокусирани снимки с причина разфокусирани. В този случай помага лек шарпен на снимката и пак се изпраща повторно. Не винаги приемат нестандартно кадриране, но повторното изпращане с подробно обяснение в полето за инспектора защо така е заснета снимката помага.

Обичат всичко американско. Идеалната снимка за тях е силиконова блондинка с бикини щамповани с американския флаг, стояща пред типична американска къща с бейзболна бухалка в едната ръка и топка за американски футбол в другата. Опитайте да заснемете подобна снимка – ще бъде бестселър.

Освен това позволява да се продават editorial снимки – фотографии от концерти и мероприятия, които не могат да бъдат използвани във всяка реклама, но могат да бъдат използвани в съответния контекст във вестници и списания.
При регистрацията се изисква сканиран документ за самоличност. Най-добре е задграничен паспорт, но аз се регистрирах с личната си карта, нямаше никакъв проблем. Снимате я и пращате. След което се изискват 10 снимки за оценка на Вашата работа. Ако 7 или повече устроят инспекторите – Вие сте приети. Ако ли не ще трябва да изчакате 1 месец и да опитате повторно. Затова към изпита трябва да подходите сериозно. Съветвам Ви да изберете най-добрите, наи-разнообразните, най-чистите и резки свои снимки.

Още един важен момент – при качване на shutterstock се проверяват за правилност ключовите думи, затова е добре новите си снимки да качвате първо там, за да можете да оправите случайни грешки.
Минималната сума изплащана на фотографа е 75$. По подразбиране е 100$, ако искате можете да поправите ръчно на 75$. Изплащането става в началото на всеки месец ако сте достигнали минималната сума. Става автоматично по начина, който сте указали във Вашия профил.

 

Istock.com

Втората основна фотобанка. Канадска е. При регистрация изисква 3 снимки за проверка. Ако преминете теста тези 3 снимки не попадат автоматично във Вашето портфолио, а трябва повторно да ги качите.

Инспекторите са много взискателни към снимките и напълно непредсказуеми. Пригответе се масирано връщане на Вашите снимки под най-необичайни предлози. Ненавиждат всяка обработка, особено шумоподтискането, и не са готови да приемат нищо, което е извън рамките на учебниците.
Да спорите и да нервничите няма смисъл. Постарайте се да извлечете някаква полза от това, а ако не успеете просто преминете към следващите снимки.

Обезателно си свалете от сайта им програмата Image Manager. Без нея качването на снимки си е жива мъка, а с нея е леко и приятно. Едно от главните удобства е копирането на категории от една снимка в друга. Категориите на този сайт са стотици, ако не и хиляди, така че програмата е голям плюс.

Недостатъци на банката:
1. Има лимит за качване на снимки. Отначало можете да качвате около 20 на седмица, а по-нататък малко повече.
2. Много бавна работа на персонала. Снимките се проверяват по 2-3 седмици
3. Инспекторите на този сайт са много придирчиви. Избират според личния си вкус и всичко, което не отговаря на тяхното разбиране за стандарт бива връщано.
Но въпреки всички казани по-горе неудобства продават добре. Затова си заслужава да работите и с тях.
Плащат от 20 цента до няколко долара в зависимост от размера избран от купувача.
Имат един от най-подробните документи Model Release. Вземете този документ, махнете от него логото и опознавателните знаци долу, и той ще устройва всички останали банки.
Изплащат продажбите като натрупате 100 долара. Изплащат по Ваша заявка, но не преди да натрупате посочената сума.

 

Dreamstime.com 

Доста дружелюбна фотобанка. При отказите в повечето случай разрешава да качите поправената снимка повторно и почти всички поправени снимки биват приемани.

Плащат от 50 цента до 1 долар в общия случай. Когато снимката се продаде повече от 100 пъти, тя почва да струва повече, и на Вас ви плащат за нея също повече.

У тази банка има една приятна особеност – тя показва колко време ще чака Вашата снимка преглед от инспектор. Цифрите са примерни и неточни, но дават представа за това колко трябва да чакате.
Въобще да чакате прегледа на Вашите снимки е загубено време, по добре качвайте следващите.
Изплащат натрупани суми над 100 долара. Изплащат по заявка.

 

Fotolia.com

Френска банка принадлежаща на руснаци. Идеален полигон за начинаещи. Не е много взискателна и е удобна за използване. В последно време продават все по-добре и по добре. Основната маса купувачи са французи.

Имат система за рейтинг на фотографа – това е за тези, които са свикнали с рейтингите на фотосайтовете. Колкото е по-висок рейтинга на фотографа толкова повече му плащат за продажбите. По принцип плащат 33% от всяка продажба, в общия случай от 33 до 99 цента, в зависимост от размера избран от купувача. По разширена лицензия плащат 3.30 долара и повече.

Още нещо интересно – дават възможност да видите кой е купил Вашата снимка и названието на неговата фирма, ако той действа от името на такава. В повечето случаи е приятно да разберете, че някоя голяма фирма е купила Ваша снимка.

Изплащат пари без долна граница, но суми под 50 долара се облагат с комисионна от 1 долар, така че под 50 долара няма смисъл да теглите. Изплащат по заявка.

 

123rf.com

Банка, която дълго време беше в аутсайдерите, но в последно време започна да продава повече и повече.
Много непридирчив, приема почти всичко в разумни граници.
За продажба плаща по 22 цента до долар, в зависимост от типа покупки и размера.

Парите се изплащат за съжаление, когато достигнат 100 долара, което за банка от такъв мащаб е много. Изплащат в края на месеца за предходния месец, ако сумата е достигнала 100 долара.

 

Bigstockphoto.com

Още една неголяма банка, която за много фотографи работи не лошо. Не са много придирчиви.
Плащат от 50 цента до долар за продажба.
Добре е това, че изплащат суми над 30 долара. Изплащат по заявка.
Кое е лошо – не разрешават да се махат фотографии престояли там по-малко от 90 дни.

 

Crestock.com

Млада норвежка банка, засега започваща нормално да работи, но с добри перспективи, затова Ви съветвам да се регистрирате и тук. Продават малко, но все по-добре.
Плюсове – обичат не само стоковите, но и художествените снимки.
Плащат по 2 долара на продажба.
Изплащат над 100 долара. Засега не работят с moneybookers. И по двата пункта обещават в скоро време да има промени. 

 

Надявам се да съм бил полезен и цялата информация тук и линковете събрани на сайта да ви помогнат в бъдещата ви работа.

 

 

P.S. Статията е копирана от stockphoto.kncity.info  

 





{START_COUNTER}